Derecelendirme kuruluşları. İyiler, kötüler ve çirkinler!

Miroslava Marinova Bulgaristan'da Üniversite Eğitimi

Derecelendirme Kuruluşları

İyiler, kötüler ve çirkinler!

Bugünlerde uluslararası eğitim almak isteyen herkes derecelendirme kuruluşları hakkında konuşmakta. EUA Global Üniversite Derecelendirme Kuruluşları hakkındaki ikinci raporunu ve bu kuruluşların oluşturdukları etkiyi geçen hafta paylaştı. Görünen o ki, bu derecelendirme sonuçları devletlerin milli eğitim politikalarını oluşturmalarına ve yükseköğretim kurumlarının tercih edilme sebeplerinin başında gelmektedir. Bir kurum başka bir kurum ile akademik bir işbirliği yapacağı zaman da bu derecelendirme kuruluşlarının yayınladıkları sonuçları dikkate almaktadır.  

 

Derecelendirme kuruluşlarının listelerinde yer almak veya var olan yerini bir basamak üste çıkarmak çoğu kurumun açıkça hedefi olarak lanse edilmekte veya gayri resmi bir hedef olarak durmaktadır. Fakat kurumların bu hedefleri kendilerine koymalarına sebep olan bu derecelendirme kuruluşlarının sizlere ne demek istediklerini doğru anlamanızda fayda vardır.

Derecelendirme listeleri ne kadar güvenilir?

EUA Global Üniversite Derecelendirme Kuruluşları raporu aslında yeni birşeyler söylemiyor. Kullanılan göstergeler olması gerekenin çok uzağında- akademik kadro/öğrenci rasyosu mesela sizlere eğitim ve öğretim kalitesi hakkında herhangi bir fikir vermemektedir. Bunun anlamı da şu ki, bu kuruluşlar iddia ettikleri özellikleri derecelendirmemektedirler. Çoğu derecelendirme kuruluşları şeffaflıktan uzak; veri toplama ve değerleme hakkında herhangi bir bilgi paylaşmazlar. Evet, büyük ölçüde kurumlarda yapılan araştırmalara da odaklanmaktadır fakat öğretme ve öğrenmeyi kalitesini ve en önemlisi de yükseköğretim kurumlarının sosyal misyonunu göz ardı etmektedirler. Gözlenen diğer bir eğilim de, bu kuruluşlar daha çok doğa bilimleri üzerinden değerlendirmelerini yapmaktadırlar ve eğitim dili İngilizce olan programlara karşı da çok önyargılılar.

Araştırma, araştırma, araştırma… öğretim?

Uluslararasılaşma adına politikalar oluştururken bu derecelendirme kuruşları sonuçlarının göz önüne alınmasında taşınan en büyük risk gelişen, ilerleyen bir eğitim ve öğretim modelinden tüm dikkatlerin lüzumsuz bir şekilde belli başlı bilimlere kaydırılmasıdır. Bir eğitim kurumunun doğru değerlendirilmesi için derecelendirme yapan kuruluşun metodolojisini ve veri toplama şeklini açıklaması gerekir, yani şeffaflık ön planda olmalıdır; eğitim ve öğretme kalitesi, araştırma, bilgi transferi, sosyal misyon, uluslararasılaşma ve bölgesel angajmanlar gibi kritrler de esas alınmalıdır. Yani demem o ki, üniversitenin multiversity olduğu gerçeği esas alınmalıdır bu araştırmalar yapılırken.

İşin özü şu ki, bu derecelendirme kuruluşları bir üniversite ile alakalı tam ve net resmi çekmemektedir. Bir ürünün tam resmini değil de bir parçasını görerek satın almak ne kadar akıllıca olur? Karar sizin…

 Mira Marinova

 

Bulgaristan'da Üniversite Eğitim Fırsatlarını Kaçırmayınız!

Bulgaristan’da Eğitim | Bulgaristan’da Üniversite